ارتباط بندر کنگ با مراکز جمعیتی و تجاری و خدماتی پیرامون به واسطه نقش بندری کنگ تعریف می شده است و ارتباط پسکرانه خود را از طریق دریا با کشورهای همجوار آبهای خلیج فارس و دریای عمان تأمین می کرده است.
بندر کنگ از گذشته، دارای ارتباط گسترده دریایی از طریق دریا با کشورهای دیگر بوده است. ارتباط تجاری بندر کنگ تا بنادر و جزایر محدوده خلیج فارس و دریای عمان، هندوستان (بمبئی) و سواحل افریقا گسترده بوده است و علاوه بر آن، این بندر پایگاه ارتباط تجاری کشورهای اروپایی (انگلیس و پرتغال) با کشورهای دیگر بوده است. جزئیات سفرهای دریایی و ارتباطهای مذکور در بخش بررسیهای تاریخی ارائه شده است.
از نظر ارتباط زمینی این بندر با پسکرانه خود، در گذشته مسیری از بندر کنگ شروع می شد و از طریق لمزان به لار می رسید و راه تاریخی از بندر کنگ به جناح و درنهایت، استان فارس می رسید. مناطق پسکرانهای خلیج فارس در اطراف بندر کنگ در منطقه بستک، قدمتشان به دوره هخامنشی و اشکانی میرسد . در دوره اشکانی، مناطق پسکرانهای بندر کنگ بسیار پرجمعیت بوده است و بندر کنگ، تنها بندر بازرگانی و تجاری مردم این مناطق با خلیج فارس محسوب میشده است. (حسن نیا، ۱۳۹۴) شواهد مستندات موجود بیانگر آن است که جاده ارتباطی کنگ به لار که از بستک عبور می کند، نقش مهمی در رونق این بندر داشته است.
علاوه بر موارد مذکور استیلا و ارتباط ی منطقه لار و بستک بر بندر کنگ که در بخش دورانهای تاریخی به آن پرداخته شده است، نیز گسترش این روابط را مورد تأکید قرار میدهد.
در دوران اخیر، شابد بتوان عوامل زیر را مهمترین عواملی که منجر به کاهش نقش کلیدی بندر کنگ در ارتباط پسکرانه با کشورهای دیگر شده است، برشمرد:
- تغییر الگوهای ارتباط تجاری و افزایش مدهای حمل و نقل و ترانزیت کالا
- تغییر جایگاه بندر کنگ در قابت با دیگر بنادر حوزه خلیج فارس نظیر بندر شهید رجای و حتی بندر لنگه
- تغییر تعریف نقش این بندر از بندری تجاری به صیادی
- کاهش قدرت ی و رونق اقتصادی شهرهای مهم پسکرانه نظیر بستک و لار
جایگاه تاریخی بندر کنگ در موازنه سیاسی و امنیتی حوزه خلیج فارس
بندر ,کنگ ,ارتباط ,تجاری ,فارس ,کشورهای ,بندر کنگ ,خلیج فارس ,این بندر ,بوده است ,با کشورهای
درباره این سایت